رابطه انسان با جهان پیرامومن پیش از هرگونه ارتباط زبانی یا ارتباط از طریق وازگان ، ارتباط دیداری است و تصویر پل ارتباطی با جهان خارج است . در واقع یکی از ضرورت های زندگی انسان ارتباط است و تصویر در برقراری بهتر و سریع تر این ارتباط عامل مهمی به شمار میرود .
ارتباط تصویری ‘ ارتباط جهانی و بین المللی است . محدودیت های زبان و واژگان را ندارد و کلیه افراد در هر سطح دانش و آگاهی می توانند آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار نمایند
تصویر وسیله مناسبی برای ارتباط بوده است و به تعبیر یونگ اگر متضمن مفهومی در ماورای آشکار و مستقیم خود باشد ، یعنی اگر غیر خود بر چیز دیگری دلالت کند ، نشانه و نماد است . تصویر مانند واژه ها معانی عاطفی در خود دارند ، آنها دارای بار فرهنگی نیز هستند . هنگامی که با تصویر سروکار داریم . برای ارایه بصری نیز یک زبان وجود دارد . یعنی مجموعه هایی از رمزها و قراردادهای متعارف که بیننده برای آن به آنچه تماشا می کند ، معنی بدهد به آنها متوسل می شود .
برای ما ضرورت دارد که درک کنیم ، این وسیله زبان مانند ، چگونه عمل می کند ، از این رو مفید است که شیوه ای از تحلیل به کارگرفته شود که با زبان گفتاری آغاز و آنچنان گسترش یابد که شامل آن دسته از عملیات دیگر که معنای اجتماعی به بار می آورند ، شده باشد این اعمال معنی آفرینی نامیده می شود و روش شناسی آن نیز « نشانه شناسی » نام دارد
نشانه شناسی معنای اجتماعی را محصول روابط تکوین یافته میان « نشانه ها » می بیند . نشانه واحد اساسی ایجاد ارتباط است می تواند یک عکس ، یک تصویر متحرک ، یک علامت راهنمایی ، یک واژه ، یک صورت ، یک شیء ، یک رایحه و هر آن چیزی باشد که فرهنگ ، آن را دارای مفهوم می باشد از لحاظ نظری نشانه را می توان به دو دسته تقسیم کرد . نشانه گر ( که عبارت است از قالب فیزیکی نشانه که تصویر متحرک یا ثابت از جمله است و دیگری «نشانه یافته » که شامل مفهوم ذهنی مورد اشاره است . این دو روی هم نشانه را تشکیل می دهند )
علی حسین مرادی